Tredobbel bruk av sovemedisin blant unge

Den økte bruken av sovemedisiner blant ungdom har vært i medias søkelys den siste tiden. I 2016 kom det plantebaserte legemidlet Sedix® for personer over 12 år. Legemidlet er ikke en sovemedisin, og det er hverken rapportert om fysisk avhengighet eller «hangover».

Ny folkesykdom å ikke få sove

«Det er blant de vanligste plagene vi har, faktisk» sier søvnforsker ved Folkehelseinstituttet Børge Sivertsen til P4 (31. aug 2016). «Nå ser det ut til at stadig flere og flere får det også, og vi er litt bekymret for at så mange trenger sovemedisiner.»

Tredobling blant de unge

Sovemedisinbruken blant de mellom 10 og 19 år har tredoblet seg på ti år, ifølge tall fra reseptregisteret.

Sover for lite

Unge sover i snitt under 6,5 time, viser en studie fra Hordaland. – To timer mindre enn de burde hatt, ifølge Sivertsen. Det finnes et reseptfritt legemiddel for personer over 12 år, som skal gjøre det lettere å få sove.

Reseptfritt legemiddel

Det reseptfrie legemidlet Sedix hadde allerede vært lenge i bruk på det europeiske markedet da det ble tilgjengelig på alle norske apotek i 2016. Sedix er ikke en sovemedisin, men letter likevel innsovning ved at følelsen av uro i kroppen dempes.

Ingen påvist avhengighet

Det er ikke rapportert fysisk avhengighet eller «hangover» ved bruk av dette legemidlet, og tablettene kan brukes av personer over 12 år. Det er ikke sannsynlig at det vil oppstå bivirkninger når man slutter å ta legemidlet. Sedix kan kjøpes reseptfritt på alle apotek eller bestilles rett hjem i posten. Les mer om Sedix og bestilling her.

DETTE ER SEDIX®

Sedix er et tradisjonelt plantebasert legemiddel som demper uro og dermed kan lette innsovning. Uro, som bekymring, irritabilitet og nervøsitet lindres, for å få ro til å sovne eller for en beroligende virkning på dagtid. Det er ikke rapportert om «hangover» eller sløvhet ved bruk av legemidlet. Heller ingen fysisk avhengighet er rapportert.

  • Beroligende effekt
  • Letter innsovning
  • Ingen rapportert avhengighet

Les mer om reseptfrie Sedix og bestilling her.

Tips til deg som ikke får sove – og som elsker sosiale medier

 

  1. Dagslys er viktigere enn skjermbruk. Bare du får nok dagslys før på dagen, spiller det ingen rolle hvor mye nettbrett du bruker om kvelden, ifølge en fersk, svensk studie fra Universitetet i Uppsala.
  2. For sikkerhets skyld: Unngå skjermbruk rett før leggetid. «Den siste timen kan man prøve å roe ned litt og logge av, rett og slett.» (søvnforsker ved Folkehelseinstituttet, Børge Sivertsen).
  3. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag.
  4. Unngå alkohol og cola etter fem på ettermiddagen.

Kilder: web.retriever-info.com, reseptregisteret.no, onlinelibrary.wiley.com, felleskatalogen.no, Europeisk database over rapporter om antatte bivirkninger

Sedix® (Passiflora incarnata). Reseptfritt legemiddel. Mot uro: 1–2 tabl. morgen og kveld. Lette innsovning: 1–2 tabl. ½ time før leggetid. For personer over 12 år. Anbefales ikke for gravide og ammende, samt ved samtidig bruk av andre beroligende medisiner. Kontakt lege hvis symptomene forverres, eller ikke bedrer seg etter 2 ukers bruk. Behandlingen bør ikke fortsette i mer enn 6 måneder i ett strekk. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Oppbevares utilgjengelig for barn. Les pakningsvedlegget før bruk.

Publisert: 8. november 2016. Sist oppdatert: 10. mai 2017