Vanskelig å koble ut tanker og bekymringer når du skal sove?

En hjerne på høygir forstyrrer innsovning. Mange sliter med å roe ned stressnivået og tankevirksomheten om kvelden og har dermed problemer med å finne ro til å sovne.

Sedix er et reseptfritt legemiddel som fås på alle apotek. Sedix har beroligende effekt og letter innsovning. Det er ikke rapportert om fysisk avhengighet ved bruk av legemidlet.

Les mer om Sedix og bestilling her

Søvn innvirker på hukommelse og humør

Søvn er en nødvendighet for å lade hjernens batterier og for at kroppen skal få hvile. Når vi ikke sover godt eller lenge nok, får vi ikke fullt utbytte av søvnens helsegevinster. Eksempelvis foregår det vedlikehold av hukommelsen og reparasjon av musklene mens vi sover. Dersom vi ikke får nok søvn, kan det påvirke både hukommelsen, dømmekraften og humøret.

Stress gjør det vanskelig å sove

Stress kan være så mangt. I en amerikansk undersøkelse, «Stress in America 2013», omtales stress blant annet som irritabilitet, sinne, en følelse av utilstrekkelighet, eller å miste tålmodigheten slik at man kjefter på barn eller ektefelle. Undersøkelsen viser at stress kan være til hinder for god nattesøvn. Hele 43 % av voksne amerikanere sier at stress har holdt dem våkne om natten den siste måneden.

Sedix® demper uro og letter innsovning

Sedix er et tradisjonelt plantebasert legemiddel som demper uro og dermed kan lette innsovning. Uro, som bekymring, irritabilitet og nervøsitet lindres, for å få ro til å sovne. Ettersom legemidlet virker beroligende, kan det også brukes på dagtid. Fysisk avhengighet er lite sannsynlig.

  • Virker beroligende
  • Letter innsovning
  • Kan brukes fra 12 år

Les mer om reseptfrie Sedix og bestilling her.

Søvnmangel og stress skaper en ond sirkel

Høna og egget-problematikken gjør seg gjeldende også når det gjelder forholdet mellom stress og søvn. Stress kan gjøre det vanskelig å få sove, men søvnmangel eller dårlig søvn kan også skape mer stress. I den nevnte amerikanske undersøkelsen rapporterer mange at følelsen av stress øker som følge av at lengden og kvaliteten på søvnen deres reduseres – noe som bl.a. kan skyldes problemer med innsovning.

Voksne som sover mindre enn åtte timer har større sannsynlighet for å rapportere stress-symptomer enn voksne som sover mer enn åtte timer.

Det at hjernen går på høygir oppgis som grunn for ikke å få sove hos ca. halvparten av de som sover mindre enn åtte timer. Bare 10 % sier det samme i gruppen som får mer enn åtte timer søvn.

«Stress kan gjøre det vanskelig å få sove, men søvnmangel eller dårlig søvn kan også skape mer stress.»

Innsovning er et økende problem

I Norge sliter en tredel av befolkningen med søvnen ukentlig, og én av syv har spesielt vansker med innsovningen. Innsovningsvansker er et økende problem, ifølge Folkehelseinstituttet.

Ikke alle klarer å legge fra seg tanker, stress og bekymringer ved leggetid. Mange bekymrer seg dessuten for å ikke å få sove. Slike bekymringer kan både forsterke og holde liv i innsovningsproblemet.

Hjelp til å sovne med reseptfritt legemiddel

Det reseptfrie legemidlet Sedix demper uro, som nervøsitet, bekymring og engstelse, og gjør det dermed lettere å få sove. I Europa har legemidlet vært brukt i en årrekke, og i 2016 ble Sedix godkjent av Statens legemiddelverk som et tradisjonelt plantebasert legemiddel.

Fysisk avhengighet lite sannsynlig

Søvnproblemer, som bl.a. innsovningsvansker, er en av de vanligste årsakene til legebesøk og legemiddelbruk i Norge. Reseptbelagte sovemedisiner er ofte benyttet som behandling, men det finnes også reseptfrie behandlinger, som Sedix.

Dersom Sedix tas over tid, er det lite sannsynlig at det vil oppstå bivirkninger når man avslutter behandlingen. Fysisk avhengighet er med andre ord lite sannsynlig ved bruk av legemidlet, som kan brukes fra tolvårsalder.

Sedix kan bestilles rett hjem fra PulsApotek

I tillegg til at Sedix kan fås reseptfritt på ditt nærmeste apotek kan legemidlet bestilles direkte fra PulsApotek. Sedix blir da sendt direkte hjem i postkassen i en diskré forpakning.

Les mer om Sedix og bestilling her

10 råd for bedre søvn

  1. Ha faste leggetider.
  2. Unngå å sove på dagen.
  3. Sørg for å få dagslys i minst 30 minutter daglig.
  4. Ikke drikk koffeinholdige drikker for sent.
  5. Unngå alkohol eller tobakk nær leggetid.
  6. Legg deg hverken stappmett eller skrubbsulten.
  7. Unngå hard fysisk trening de siste 3 timene før sengetid.
  8. Sørg for behagelig lav temperatur på soverommet.
  9. Unngå lys og støy.
  10. Ikke se på tv eller andre skjermer rett før leggetid.

Kilder: apa.org, fhi.no, nhi.no, sio.no, Sedix pakningsvedlegg.

Sedix® (Passiflora incarnata). Reseptfritt legemiddel. Mot uro: 1–2 tabl. morgen og kveld. Lette innsovning: 1–2 tabl. ½ time før leggetid. For personer over 12 år. Anbefales ikke for gravide og ammende, samt ved samtidig bruk av andre beroligende medisiner. Kontakt lege hvis symptomene forverres, eller ikke bedrer seg etter 2 ukers bruk. Behandlingen bør ikke fortsette i mer enn 6 måneder i ett strekk. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Oppbevares utilgjengelig for barn. Les pakningsvedlegget før bruk.

Publisert: 8. november 2016. Sist oppdatert: 3. januar 2018