Arkiv

Kategorier

Meta

De unge sliter mest med søvnen – her er tipsene for å sove bedre

Ung kvinne har søvnvansker

De unge sliter mest med søvnen – her er tipsene for å sove bedre

Unge i alderen 18 til 24 år er de som sover dårligst i landet. Hele 40 prosent i aldersgruppen sliter med søvnvansker opptil flere ganger i uken. Koronapandemien har forverret problemene.

Stirrer du i taket på kveldene og våkner sjelden uthvilt? Da er du ikke alene.

Hele 66% av nordmenn på tvers av alle aldersgrupper sliter med søvnvansker fra tid til annen. Urolig nattesøvn, problemer med å få sove på kvelden og tidlig oppvåkning på morgenen er de vanligste søvnvanskene nordmenn sliter med. Det er de unge som sliter mest.

Det viser en ny gallupundersøkelse Respons Analyse har gjort for Sana Pharma Medical i 2021*.

Uro og bekymringer tar fra unge nattesøvnen

Av de unge mellom 18 og 24 år med søvnproblemer opplyser 86 prosent at de sliter med å sovne på kvelden. Godt over halvparten av dem (66%) sier bekymringer og tanker er hovedårsaken til søvnvanskene, og mener «uro og tanker som kverner» fratar dem søvnen.

Av alle som deltok i undersøkelsen sier nesten halvparten (46%) av de med søvnproblemer at «uro og tanker som kverner» fratar dem søvnen.

– Det er mange som sliter med å sovne, fordi de legger seg for tidlig i forhold til sin egen døgnrytme. Når du blir liggende våken i sengen og ikke har bygget opp søvnbehovet ditt nok, er det lett at tanker og bekymringer kommer, sier Ane Wilhelmsen-Langeland, søvnekspert og psykolog.

Flere sover dårligere på grunn av koronapandemien  

Pandemien har også utfordret søvnrutinene til mange nordmenn. En av ti sover dårligere enn før. Blant de unge sover en av tre dårligere enn før pandemien, ifølge undersøkelsen.

– Det er en gruppe, gjerne de unge, som sov dårligere under pandemien. Det viser også nyere forskning. Overordnet for de unge som sover dårlig er at de også hadde mindre struktur. De kunne sove så lenge de kunne, fordi de ikke hadde noe å stå opp til. Unge har i tillegg som gruppe en forsinket døgnrytme. Legger de seg til samme tid, men står opp senere, kan de slite med å sovne, forklarer Wilhelmsen-Langeland.

Blir fraværet av søvn for stort, kan det få store konsekvenser.

– Det er veldig individuelt når man får symptomer på søvnmangel. Noen får det etter en dårlig natt med fem timer søvn. Da kjenner du deg gjerne trøtt og søvnig. Men opplever du søvnmangel mer enn tre netter i uken i mer enn tre måneder, anses det som et betydelig søvnproblem. Da blir symptomene verre og man kan bli utmattet og få blant annet hukommelses- og konsentrasjonsvansker, sier søvneksperten.

Dette kan du gjøre for å sove bedre

Det finnes enkle grep nordmenn kan gjøre for å ta tilbake den gode nattesøvnen, ifølge søvneksperten:

  1. Stå opp til samme tid hver dag, også i helgen. Bestem deg for når du skal stå opp og hvilke aktiviteter du skal gjøre om dagen, da kan det bli lettere å sovne på kveden.
  2. Ha også gode rutiner ved legging. Du bør roe ned en stund før du legger deg. Det viktigste er ikke at timene er uten skjerm, for du skal bruke tiden på noe. Det viktigste er at du bør gjøre noe som er avslappende.  
  3. Ikke legg deg for tidlig, men tilbring passe tid i sengen, slik at du har muligheten til å få nok søvn. Sliter du med innsoving, kan du legge deg litt senere. Jo raskere du sovner, jo mer tid kan du tilbringe i sengen etter hvert.
  4. Få nok dagslys!

*Ved publisering av resultater fra undersøkelser som Respons Analyse har gjennomført, skal både Respons Analyse og navn på oppdragsgiver oppgis.

Om Sana Pharma Medical: ​Sana Pharma Medical et nordisk legemiddelfirma som leverer medisinske produkter gjennom apotek i de nordiske landene. Hensikten og visjonen er å hjelpe mennesker til et bedre liv ved å tilby skånsomme behandlinger for deres helseplager. ​Søvnhelse er høyt prioritert, og selskapet jobber for at kunnskap skal hjelpe både kundene og deres veiledere til gode løsninger for en bedre hverdag der søvnbehovet blir ivaretatt. Sana Pharma Medical er i dag en ledende apotekleverandør i kategorien søvn.

Kontakt:

Hildegunn Stalheim, Marketing manager
(+47) 957 98 934
hildegunns@spmedical.no

Søvnproblemer hos voksne:

Søvnproblemer hos voksne

Figur: Søvnproblemer hos voksne over 18 år. I en spørreundersøkelse med 1090 voksne (541 menn og 549 kvinner) oppga 66% at de har opplevd søvnproblemer. Figuren viser fordeling (%) av hvilke søvnproblemer disse opplever. Spørreundersøkelsen er gjennomført i 2021 av Respons Analyse på oppdrag fra Sana Pharma Medical AS.

Publisert 20. januar 2022
Sist oppdatert 27. januar 2022

Disse sidene er ment for helsepersonell