Arkiv

Kategorier

Meta

Eldre sliter oftere med å sovne enn yngre

Eldre par får ikke sove

Eldre sliter oftere med å sovne enn yngre

Søvnproblemer er en utfordring for nesten halvparten av oss når vi blir eldre. Blant annet tar det lengre tid å sovne enn før. Dette kan gi redusert livskvalitet, men det er mulig å gjøre noe med det (1).

Hvorfor øker søvnproblemene med alderen?

Etter fylte 65 år får nær 50 % av oss problemer med søvnen. I tillegg til at den oftere brytes opp og at det blir mindre av den dype søvnen, er gjennomsnitlig innsovningstid lengre hos eldre enn hos yngre1.

At hjernens døgnrytmesenter fungerer dårligere med alderen kan være en av flere mulige årsaker. Økt forekomst av ulike sykdommer og medisinbruk er også vanlige årsaker til at eldre sliter med å sovne1. I tillegg er det mange som ligger og grubler og har vanskelig for å finner roen. Her følger noen enkle råd for å få sove.

Råd for lettere innsovning2,3

  • Legg deg til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen.
  • Unngå å drikke kaffe, te eller andre koffeinholdige drikker etter kl. 17.
  • Bruk ikke alkohol som «innsovningsmedisin» – det forstyrrer søvnen.
  • Vær fysisk aktiv i løpet av dagen.
  • Forsøk å være minst 30 minutter i dagslys hver dag.
  • Sett av tid på dagen til å løse eller diskutere eventuelle bekymringer.
  • Unngå å være sulten eller å innta et tungt måltid rett før leggetid.
  • Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet.
  • Lær deg en avspenningsteknikk.

Behandling for innsovningsvansker

God søvnhygiene kan hjelpe langt på vei, men er ikke alltid nok for å klare å sovne. Det kan være nyttig å diskutere med fastlegen hvilken behandling som vil fungere optimalt for deg. Er det tanker, uro og bekymringer som holder deg våken? Da kan det være verdt å prøve det reseptfrie legemidlet, Sedix – Det er ikke påvist avhengighet ved bruk.

DETTE ER SEDIX®

Sedix er et tradisjonelt plantebasert legemiddel som lindrer milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring og irritabilitet, og letter innsovning. Ingen påvist avhengighet ved bruk. Fås reseptfritt på alle apotek.

  • Virker beroligende
  • Letter innsovning
  • Ingen avhengighet påvist

Fra urtemedisin til legemiddel

Sedix er godkjent av Statens legemiddelverk som et tradisjonelt plantebasert legemiddel. Virkestoffet i Sedix, pasjonsblomst (Passiflora incarnata), har i århundrer vært brukt som en beroligende urt, bl.a. ved søvnløshet. Først av den amerikanske urbefolkningen, så i europeisk folkemedisin, før urten i senere tid har blitt klassifisert som legemiddel. Siden 2016 har legemidlet vært å finne også i norske apotekhyller, under navnet Sedix4.

Ingen avhengighet påvist

Avhengighet er ikke påvist ved bruk av Sedix. Det er ikke sannsynlig at det vil oppstå bivirkninger hvis man slutter å ta legemidlet.

Bestill Sedix® levert hjem

Sedix kan kjøpes reseptfritt på alle apotek. Alternativt kan legemidlet bestilles rett hjem i postkassen fra PulsApotek her.


Kilder:

  1. Norsk Helseinformatikk: Søvnløshet blant eldre (https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sovnloshet-blant-eldre/?page=1)
  2.  Norsk Helseinformatikk: Søvnhygieniske råd  (https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sovnhygieniske-rad/)
  3. Helsenorge.no (https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/gode-rad-for-bedre-sovn)
  4. encyclopedia.com (http://www.encyclopedia.com/plants-and-animals/plants/plants/passionflower)

Sedix® (Passiflora incarnata L.) 200 mg. Reseptfritt. Tabletter. Til bruk fra 12 år for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, og for å lette innsovning. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Pasienter som opplever seg påvirket av Sedix skal ikke kjøre bil eller bruke maskiner. Kontakt lege hvis symptomene forverres, eller ikke bedrer seg etter 2 ukers bruk. Anbefales ikke til gravide eller ammende. Samtidig bruk av syntetiske sedativer anbefales ikke. Les pakningsvedlegget før bruk. Basert på preparatomtale: 23.12.2019 

Publisert 20. februar 2018
Sist oppdatert 8. februar 2021

Disse sidene er ment for helsepersonell