Mobilen stjeler søvn fra tenåringen min – hva skal jeg gjøre?

Lyset fra mobilen får ofte skylden for at ungdommen sovner for sent, men telefonen kan være en søvntyv også av sosiale grunner. Hvordan opplever de unge selv situasjonen etter leggetid? Og hva kan vi som foreldre gjøre for å hjelpe?

Foreldre fortviler over ungdommens mobilbruk til langt på natt. Ungdommer som ikke sovner innen rimelig tid får for lite søvn – noe som kan gå ut over både konsentrasjon og karakterer.

Skjermlyset har bare noe av skylden

Det spesielle lyset fra smarttelefoner og nettbrett har vist seg å forlenge tiden det tar å sovne.1 Dette har etter hvert blitt allment kjent både blant foreldre og barn. Likevel har spesielt ungdommer for vane å være «pålogget» så å si døgnet rundt, også lenge etter leggetid.

En tenårings refleksjoner

Hvorfor er det egentlig så vanskelig for de unge å legge bort mobilen? Her er svaret vi fikk fra en helt vanlig tenåring:

«Jeg legger meg  ikke så sent, men jeg blir gjerne liggende å chatte, snappe og tekste med vennene mine lenge etter leggetid. Når det egentlig er tid for å sove, er jeg ofte midt i en samtale med noen. Da har jeg ikke lyst til å legge vekk mobilen. Hvis jeg likevel prøver, fordi jeg vet jeg ellers blir så trøtt om morgenen, ender det ofte med at jeg tar opp mobilen igjen.

 Andre ganger holdes jeg våken av lyder fra meldinger eller snapper. Da blir jeg nysgjerrig og tenker at jeg burde svare. Jeg prøver å holde meg oppdatert på hva folk skriver til meg så ofte som mulig. Så lenge jeg klarer å holde øynene oppe, prioriterer jeg å svare fremfor å sove, selv om jeg vet jeg ikke burde det.

Hvis jeg ikke svarer, blir jeg stresset av tanken på å ikke være med i samtalen, og da får jeg ikke sove på grunn av det.» – Gutt, 13 år.

Slik kan mobilbruken på kveldstid begrenses

For å unngå at smarttelefonen er til hindrer for innsovning, kan man gjøre flere grep:

  1. Sørg for at mobilen er utilgjengelig etter leggetid, helst i et annet rom, slik at samtaler ikke holder tenåringen våken ut i de små timer.
  2. Dersom mobilen brukes som vekkerklokke eller ungdommen av andre grunner insisterer på å ha telefonen på soverommet, kan telefonen settes i flymodus. Da kommer det ingen meldinger og heller ingen lyder fra mobilen, med unntak av vekkingen.
  3. Alternativt kan man anskaffe en egen vekkerklokke, slik at mobilen ikke trenger å være på soverommet av den grunn.
  4. Dersom tenåringen nekter å gå med på forslagene over, i frykt for å «gå glipp av noe», kan du oppfordre ham eller henne til å inngå en avtale med sine nærmeste venner om et fast klokkeslett alle samtaler skal avsluttes innen.

Rådene ovenfor kan være vanskelige å gjennomføre i praksis, men er vel verdt et forsøk. Likevel kan man ikke lukke øynene for mulige ulemper ved å innføre mobil-begrensinger.

Blir stresset av å legge bort mobilen

Ved å ta bort telefonen, helt eller delvis, kan ungdommen føle seg «utenfor» sitt sosiale nettverk. Dette kan forståelig nok oppleves stressende, som i sin tur kan gjøre det vanskelig å sovne. Snakk gjerne med den unge om dette. Man kan også prøve avspenningsøvelser slik at det blir lettere å få sove.

Det finnes i tillegg god hjelp å få på apoteket. Du kan lese mer om et av alternativene ved å klikke her.

Informasjonen som gis her er generell og kan ikke erstatte råd fra lege eller annet kvalifisert helsepersonell.

Kilder: 

  1. pnas.org (Proceedings of the National Academy of Sciences of USA): http://www.pnas.org/content/112/4/1232.abstract
Publisert: 12. juni 2018. Sist oppdatert: 14. juni 2018