Arkiv

Kategorier

Meta

Våkner du for tidlig om morgenen? fakta og behandling

Våkner du for tidlig om morgenen? Fakta og behandling

Å våkne i otta, når det fortsatt er mer natt enn morgen, kan være frustrerende og slitsomt i lengden. Denne typen søvnproblem kan heldigvis la seg behandle, f.eks. med det reseptfrie legemidet Lunixen

Det å våkne alt for tidlig om morgenen er et vanlig søvnproblem her til lands. Oppimot 40 % av de som har hatt problemer med søvnen i løpet av de siste seks månedene, rapporterer at de våkner for tidlig. For tidlig morgenoppvåkning ser dessuten ut til å være mer utbredt blant menn enn kvinner. Det viser tall fra en landsrepresentativ markedsundersøkelse utført av Respons Analyse på oppdrag fra Sana Pharma Medical i 2019.

Les mer om reseptfritt legemiddel mot tidlig oppvåkning her>> 

Ukentlige søvnvansker rammer en av tre nordmenn, og problemet er økende. På ti år har antall voksne nordmenn med søvnproblemer økt med 30 %1. Når man til stadighet våkner for tidlig og ikke får sove igjen, kan det få konsekvenser for hvordan man har det på dagtid. Det å ikke fungere godt på dagen kan gå utover både konsentrasjon, humør, yteevne og livskvalitet2

Det vanligste søvnproblemet er insomni, som består av noen spesifikke søvnvansker, deriblant for tidlig morgenoppvåkning. Slik kan insomni defineres2:

Hva er insomni?

Med insomni menes utilstrekkelig søvn som fører til nedsatt dagtidsfunksjon, som tretthet, humørsvingninger og redusert yte- og konsentrasjonsevne. Utilstrekkelig søvn er forbundet med både søvnlengde og søvnkvalitet, slik som:2

  • forlenget innsovningstid
  • avbrutt søvn
  • for tidlig morgenoppvåkning

Behandling av søvnproblemer

Det finnes flere former for behandling av insomni. Uansett hvilken behandling man velger, vil det være fordelaktig å forsøke å følge rådene som anbefales for bedre søvnhygiene, som beskrevet nederst i artikkelen. 

Det finnes både reseptbelagte og reseptfrie medisiner mot søvnproblemer. Reseptbelagte legemidler kan være riktig behandling i visse tilfeller. Har man mildere symptomer, derimot, kan et reseptfritt legemiddel være tilstrekkelig. Dersom man ønsker å sove uavbrutt helt til det blir morgen, kan f.eks. det reseptfrie legemidlet Lunixen være verdt å prøve. 

Lunixen® legemiddel mot søvnproblemer

Lunixen er et plantebasert, reseptfritt legemiddel som forbedrer søvnkvalitet og søvnlengde. Lunixen har klinisk dokumentert effekt på søvnproblemer som urolig søvn og nattlige oppvåkninger. Brukes daglig for optimal effekt. Det er ikke påvist noen avhengighet ved bruk. For voksne og barn over 12 år.

  • Bedrer søvnkvaliteten
  • Motvirker avbrutt søvn
  • Ingen avhengighet påvist

10 råd for bedre søvn3

  • Gå til sengs og stå opp til samme tid, også i helgene
  • Ikke sov mer enn 20 min på dagtid
  • Unngå koffein og alkohol for nær leggetid
  • Sørg for få dagslys i minst 30 min hver dag
  • Tren jevnlig, men ikke rett før leggetid
  • Legg deg hverken sulten eller stappmett
  • Skru av pc og mobil før du går til sengs
  • Sørg for et mørkt, stille og svalt soverom
  • Lær deg en avspenningsteknikk for innsovning
  • Forsøk å løse evt. bekymringer på dagtid

Kilder:

  1. Folkehelseinstituttet (2021-03-12) https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/sovnvansker-folkehelserapporten/
  2. Helsenorge.no (2021-03-12) helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/sovnloshet-insomni 
  3. Norsk helseinformatikk(2021-03-12) https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sovnhygieniske-rad/

Lunixen® 500 mg (valerianarot) tabl. Plantebasert legemiddel for å lindre mild uro og søvnforstyrrelser. >12 år. Søvnforstyrrelser: 1 tabl. ½-1 time før leggetid. Mild uro: 1 tabl. opptil 3 x daglig. Ikke for gravide og ammende. Kombinasjon med syntetiske sovemidler er ikke anbefalt. Kontakt lege hvis ingen bedring etter 2 uker. Oppbevares utilgjengelig for barn. Les pakningsvedlegget før bruk. Basert på preparatomtale fra 24.07.2019. 

Publisert 16. august 2019
Sist oppdatert 20. september 2021

Disse sidene er ment for helsepersonell