Holder tankene deg våken?

En av tre har ukentlige problemer med å sove om natten. Dette kan oppleves tungt og frustrerende og skape uro og engstelse som er med på å opprettholde søvnproblemene. Men det finnes både gode råd og behandling for bedre søvn og mindre uro.

Sover du dårlig – fungerer du dårlig

Akkurat som mat og mosjon, er søvn viktig for at kroppen og hjernen skal fungere godt. Likevel er det mange som har vanskelig for å sove. Søvnvansker (insomni) er i hovedsak problemer med innsovning, hyppige oppvåkninger eller tidlig morgenoppvåkning, som fører til nedsatt funksjonsevne på dagen.

Får du ikke nok søvn kan det påvirke både intellektuell fungering, immunforsvar og livskvalitet.

Insomni er blant annet forbundet med nedsatt immunforsvar og det å fungere dårligere intellektuelt. Personer med søvnvansker rapporterer ofte om både redusert arbeidskapasitet og livskvalitet.

Legemiddel med beroligende effekt

Sedix er et reseptfritt legemiddel med beroligende effekt, som demper uro og letter innsovning. Legemidlet egner seg også på dagtid for å dempe uro, nervøsitet eller engstelse. Det er ikke rapportert om fysisk avhengighet eller «hangover» ved bruk av legemidlet.

  • Beroligende effekt
  • Letter innsovning
  • Ingen påvist avhengighet

Les om Sedix og bestill her

1 av 3 har ukentlige søvnproblemer

Søvnvansker er vanlig i alle aldersgrupper. En tredel av den voksne befolkningen har ukentlige søvnproblemer, og andelen er økende. I tillegg har 19 % av oss nedsatt funksjon på dagtid som følge av dårlig nattesøvn. Innsovning er det søvnproblemet som øker mest, ifølge folkehelseinstituttet.

Når tankene holder deg våken

Flere forhold påvirker hvorvidt man sover dårlig. Blant annet har såkalte utløsende og opprettholdende årsaker en innvirkning på søvnen. For eksempel kan en negativ livshendelse være utløsende for akutte søvnvansker, men de varer som regel ikke så lenge. Hos noen mennesker fortsetter imidlertid søvnvanskene i lang tid, ofte i mange år. I slike tilfeller spiller ofte tanker og adferd en viktig rolle. Stressende tankevirksomhet, engstelse eller bekymring for ikke å få sove er eksempler på hvordan søvnproblemene kan opprettholdes.

Dersom uro og bekymringer holder deg våken kan legemidlet Sedix være til hjelp. Legemidlet har beroligende effekt. Det er ikke rapportert om fysisk avhengighet ved bruk. Sedix får du reseptfritt på apotek. Det er også mulig å få legemidlet tilsendt i posten fra PulsApotek.

Hjelp til å få sove

Tradisjonelt har reseptbelagte sovemedisiner vært det mest benyttede medikamentet for behandling av insomni, men mange ønsker ikke å bruke denne type medisiner. I 2016 kom et reseptfritt legemiddel på det norske markedet, som demper uro og letter innsovning. Sedix er reseptfritt og det er ikke rapportert om fysisk avhengighet eller «hangover» ved bruk av legemidlet.

Les om Sedix og bestill her

10 råd for bedre søvn

  1. Innarbeid faste tider for å gå til sengs og å stå opp.
  2. Unngå å sove på dagtid (en «høneblund» på maks 20 minutter er ok).
  3. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, enten ute eller ved et vindu.
  4. Unngå kaffe, te og koffeinholdige drikker sent på ettermiddag eller kveld.
  5. Ikke bruk alkohol eller tobakk nær opp til leggetid.
  6. Unngå store måltider før sengetid, men legg deg heller ikke sulten.
  7. Trening er nyttig, men unngå hard fysisk trening de siste 3 timene før sengetid.
  8. Sørg for behagelig, lav temperatur på soverommet, og unngå lys eller støy.
  9. Stå opp fra sengen dersom du blir liggende søvnløs i mer enn 30 minutter.
  10. Unngå pc, nettbrett eller tv rett før sengetid eller når du er våken om natten.

Sedix® (Passiflora incarnata). Reseptfritt legemiddel. Mot uro: 1–2 tabl. morgen og kveld. Lette innsovning: 1–2 tabl. ½ time før leggetid. For personer over 12 år. Anbefales ikke for gravide og ammende, samt ved samtidig bruk av andre beroligende medisiner. Langtidsbehandling bør regelmessig vurderes av lege. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Oppbevares utilgjengelig for barn. Les pakningsvedlegget før bruk.

Publisert: 22. mars 2017. Sist oppdatert: 4. januar 2018