Stresser du med å sovne?

Vanskelig å finne roen og koble ut hjernen? Er det slik at når du prøver å sovne, så vekkes dine tanker og bekymringer? Innsovning er noe mange sliter med, men det finnes både råd og reseptfri behandling.

Det kan være mange grunner til at man ikke får sove. Forventninger fra skole, jobb, familie – og ofte fra en selv kan skape et press som gjør det vanskelig å sovne når kvelden kommer.

«I morgen må jeg ikke glemme å…»

Slik kan det føles å ikke få sove

Stressende tanker og uro, som bekymring og nervøsitet, kan skape problemer for innsovningen. Noen ganger vrir man seg frem og tilbake i sengen og prøver forgjeves ulike liggestillinger i håp om å finne roen.

Andre ganger ligger hodet i ro, mens tankene går i en masende loop på innsiden. Man klarer bare ikke å legge tanker og bekymringer vekk, slik at kroppen kan falle til ro. Typiske bekymringer kan være: «I morgen må jeg ikke glemme å…» eller «Hva om jeg ikke får sove i det hele tatt?»

Bekymring skaper ond sirkel

Mange tenker på konsekvensene dagen etter, hvis de ikke får sove. Denne bekymringen gjør bare vondt verre. Berolige deg selv med at en og annen natt med lite søvn ikke er farlig. Til en viss grad kompenserer kroppen med litt dypere søvn når man først sovner.

Dersom tankespinn og uro stadig holder deg våken, kan et reseptfritt legemiddel som virker beroligende være til hjelp.

Reseptfritt legemiddel

Det finnes mange måter å behandle innsovningsproblemer på. Snakk gjerne med legen din om hvilken behandling som passer best for deg. Den mest brukte behandlingen er reseptbelagte medisiner, men mange kan få tilstrekkelig hjelp med et reseptfritt legemiddel, som f.eks. Sedix. Sedix demper uro og bekymring slik at det blir lettere å finne ro til å sove.

DETTE ER SEDIX®

Sedix er et tradisjonelt plantebasert legemiddel som demper uro og letter innsovning. Fysisk avhengighet er lite sannsynlig. Uro, som bekymring, irritabilitet og nervøsitet dempes – for å få ro til å sovne. Fås reseptfritt på apotek.

  • Virker beroligende
  • Letter innsovning
  • Ingen avhengighet påvist

Les om Sedix og bestill fra apotek her

Godkjent av Statens legemiddelverk

Virkestoffet i Sedix, Passiflora incarnata, har vært brukt i europeiske legemidler i en årrekke. Statens legemiddelverk har godkjent Sedix som et tradisjonelt plantebasert legemiddel, til bruk hos personer over 12 år.

Slik bestiller du Sedix®

Sedix fås reseptfritt på ditt nærmeste apotek. Man kan også bestille Sedix fra pulsapotek.no. Da får du legemidlet sendt direkte til din postkasse i diskret forpakning.

Les mer om Sedix og bestilling her.

10 tips for bedre innsovning:

  1. Gå til sengs og stå opp til samme tid hver dag
  2. Unngå å sove på dagtid
  3.  Unngå å koffeinholdige drikker etter kl 17
  4. Alkohol forstyrrer også søvnen
  5. Hold deg fysisk aktiv, men unngå hard trening rett før leggetid
  6. Unngå å gå til sengs sulten eller stappmett
  7. Unngå bruk av pc og mobil på sengen
  8. Sørg for et mørkt, stille og litt kjølig soverom
  9. Lær deg en avspenningsteknikk til bruk for innsovning
  10. Sett av tid på dagen til å gå gjennom ting du bekymrer deg over

 Kilder: helsenett.no, helsenorge.no, Sedix pakningsvedlegg.

Sedix® (Passiflora incarnata). Reseptfritt. Tradisjonelt plantebasert legemiddel til bruk hos voksne og barn >12 år for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, og for å lette innsovning. Mild uro: 1–2 tabl. morgen og kveld. Lette innsovning: 1–2 tabl. ½ time før leggetid. Anbefales ikke for gravide og ammende, samt ved samtidig bruk av andre beroligende medisiner. Kontakt lege hvis symptomene forverres, eller ikke bedrer seg etter 2 ukers bruk. Behandlingen bør ikke fortsette i mer enn 6 måneder i ett strekk. Kan påvirke evnen til å kjøre bil og bruke maskiner. Pasienter som opplever dette, skal ikke kjøre bil eller bruke maskiner. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Oppbevares utilgjengelig for barn. Les pakningsvedlegget før bruk.

 

Publisert: 29. juni 2017. Sist oppdatert: 22. januar 2018