Vanskelig å koble ut tanker og bekymringer når du skal sove?

En hjerne på høygir forstyrrer innsovning. Mange sliter med å roe ned stressnivået og tankevirksomheten om kvelden og har dermed problemer med å finne ro til å sovne.

Sedix er et reseptfritt legemiddel som fås på apotek. Sedix virker beroligende og letter innsovning. Det er ingen påvist avhengighet ved bruk.

Les mer om Sedix og bestill fra apotek her

Søvn innvirker på hukommelse og humør

Søvn er en nødvendighet for å lade hjernens batterier og for at kroppen skal få hvile. Når vi ikke sover godt eller lenge nok får vi ikke fullt utbytte av søvnens helsegevinster. Eksempelvis foregår det vedlikehold av hukommelsen og reparasjon av musklene mens vi sover. Søvn er så viktig at selv litt søvnmangel eller dårlig søvn kan gå ut over hukommelsen, dømmekraften og humøret vårt.

Stress gjør det vanskelig å sove

Stress kan være så mangt. I en amerikansk undersøkelse, «Stress in America 2013», omtales stress blant annet som irritabilitet, sinne, en følelse av utilstrekkelighet, eller å miste tålmodigheten slik at man kjefter på barn eller ektefelle. Undersøkelsen viser at stress kan være til hinder for god nattesøvn. Hele 43 % av voksne amerikanere sier at stress har holdt dem våkne om natten den siste måneden.

Dette er Sedix®

Sedix er et reseptfritt legemiddel som virker beroligende. Legemidlet demper uro og letter innsovning. Sedix egner seg også på dagtid for å dempe uro som nervøsitet, irritabilitet eller bekymring. Det er ingen påvist avhengighet ved bruk av legemidlet.

  • Virker beroligende
  • Letter innsovning
  • Ingen avhengighet påvist

Les mer om Sedix og bestilling her

Søvnmangel og stress skaper ond sirkel

Høna og egget-problematikken gjør seg gjeldende også når det gjelder forholdet mellom stress og søvn. Stress kan forårsake søvnproblemer, men søvnmangel eller dårlig søvn kan også skape mer stress. I den nevnte amerikanske undersøkelsen rapporterer mange at følelsen av stress øker som følge av at lengde og kvalitet på søvnen deres reduseres.

Voksne som sover mindre enn åtte timer om natten har større sannsynlighet for å rapportere stress-symptomer enn voksne som sover mer enn åtte timer.

Det at hjernen er på høygir oppgis som grunn for ikke å få sove hos ca. halvparten av de som sover mindre enn åtte timer. Bare 10 % sier det samme i gruppen som får mer enn åtte timer søvn.

«Stress kan forårsake søvnproblemer, men søvnmangel eller dårlig søvn kan også skape mer stress.»

Innsovning er et økende problem

I Norge sliter en tredel av befolkningen med søvnen ukentlig, og én av syv sliter spesielt med innsovningen – et økende problem. Mange har vanskelig for å legge fra seg tanker, stress og bekymringer ved leggetid.

Mange bekymrer seg dessuten for å ikke få sove. Slike bekymringer kan både forsterke og holde liv i søvnproblemet.

Hjelp til å sovne med reseptfritt legemiddel

Det reseptfrie legemidlet Sedix demper uro, som nervøsitet, bekymring og irritabilitet, og gjør det dermed lettere å få sove. Det er ikke påvist avhengighet, og legemidlet kan brukes av personer over 12 år.

I Europa har legemidlet allerede vært brukt i en årrekke, før Statens legemiddelverk i 2016 godkjente Sedix som tradisjonelt plantebasert legemiddel i Norge. Legemidlet er å få kjøpt i alle norske apotek.

Ingen påvist avhengighet

Søvnproblemer er blant de vanligste årsakene til legebesøk og legemiddelbruk i Norge. Tradisjonelt har benzodiazepiner (reseptbelagte sovemedisiner) vært mest benyttet mot søvnproblemer. Sedix derimot, kan kjøpes på apotek uten resept, og det er ikke påvist avhengighet ved bruk.

Dersom Sedix tas over tid, er det ikke sannsynlig at det vil oppstå bivirkninger hvis man slutter å ta legemidlet. Tablettene kan også tas sporadisk, ved behov.

Sedix kan bestilles rett hjem fra PulsApotek

I tillegg til at Sedix kan fås reseptfritt på ditt nærmeste apotek kan legemidlet bestilles direkte fra PulsApotek. Sedix blir da sendt direkte hjem i postkassen i en diskré forpakning.

Les mer om Sedix og bestilling her

10 råd for bedre søvn:

  1. Ha faste leggetider.
  2. Unngå å sove på dagen.
  3. Få minst 30 minutter med dagslys daglig.
  4. Ikke drikk koffeinholdige drikker for sent.
  5. Unngå alkohol eller tobakk nær opp til leggetid.
  6. Ikke legg deg stappmett eller skrubbsulten.
  7. Unngå hard fysisk trening de siste 3 timene før sengetid.
  8. Hold en behagelig temperatur på soverommet.
  9. Unngå lys og støy.
  10. Ikke bruk tv eller andre skjermer rett før leggetid.

Kilder: apa.org, fhi.no, nhi.no, sio.no, Sedix pakningsvedlegg sist oppdatert 30.08.2016.

Sedix® (Passiflora incarnata) tabl. Reseptfritt. Tradisjonelt plantebasert legemiddel til bruk hos voksne og barn >12 år for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, og for å lette innsovning. Mild uro: 1–2 tabl. morgen og kveld. Lette innsovning: 1–2 tabl. ½ time før leggetid. Anbefales ikke for gravide og ammende, samt ved samtidig bruk av andre beroligende medisiner. Kontakt lege hvis symptomene forverres, eller ikke bedrer seg etter 2 ukers bruk. Behandlingen bør ikke fortsette i mer enn 6 måneder i ett strekk. Kan påvirke evnen til å kjøre bil og bruke maskiner. Pasienter som opplever dette, skal ikke kjøre bil eller bruke maskiner. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Oppbevares utilgjengelig for barn. Les pakningsvedlegget før bruk. Pakningsvedlegg sist oppdatert 30.08.2016.

 

Publisert: 8. november 2016. Sist oppdatert: 9. november 2017