Arkiv

Kategorier

Meta

Indre uro – behandling og selvhjelp

Indre uro - bekymret kvinne holder seg over neseryggen

Indre uro – behandling og selvhjelp

Å føle seg urolig, bekymret eller stresset er svært vanlig. Mange har problemer med å sove om natten på grunn av dette og fungerer dermed dårlig på dagtid. Dersom du sliter med indre uro, kan et reseptfritt legemiddel være til hjelp.

Uro er et begrep som rommer ulike tilstander og grader av nervøsitet, bekymring eller irritabilitet. Det kan være kjente og ukjente faktorer som spiller en rolle for hvor mye man bekymrer seg, og hvor nervøs eller urolig man er.

Hva kan den indre uroen føre til?

Uro og bekymring som man ikke får lagt fra seg før leggetid kan gi problemer med å falle til ro om kvelden slik at man ikke får sove. Søvnmangel kan føre til at man føler seg ukonsentrert på dagtid. Det kan også gå utover humøret.

Behandling av uro

Det reseptfrie legemidlet Sedix virker beroligende og demper uro. Legemidlet kan også hjelpe dersom du sliter med å finne ro til å få sove om kvelden. Legemidlet er godkjent av Statens legemiddelverk som et tradisjonelt plantebasert legemiddel som kan brukes av personer over 12 år1.

DETTE ER SEDIX®

Reseptfritt legemiddel – virker beroligende

Sedix er et tradisjonelt plantebasert legemiddel som demper uro og dermed kan lette innsovning. Uro, som bekymring, irritabilitet og nervøsitet lindres, for å få ro til å sovne eller for å dempe uro på dagtid. Ingen påvist avhengighet ved bruk. Sedix kan kjøpes reseptfritt på alle apotek 1.

  • Virker beroligende (demper indre uro)
  • Letter innsovning
  • Ingen påvist avhengighet

Råd mot indre uro som stress og irritabilitet:

Det er ikke nødvendigvis utfordringer og mange arbeidsoppgaver i seg selv som skaper uro, men det kan være måten vi takler dem på. Lærer man å mestre krevende situasjoner, i tillegg til å leve sunt, kan man unngå slike helseproblemer. Her er noen tips til hva du kan gjøre2 :

  • Legg deg tidlig. Det er lettere å takle stress og motgang når man er uthvilt. Da får du også mer overskudd til å trene. Søvnen før midnatt er viktigst.

  • Tren daglig. Minst 30 minutter er anbefalt. Stoffene som produseres i kroppen gjennom regelmessig trening virker dempende på uro og øker både selvtilliten og livsgleden.

  • Begrens kaffedrikkingen. For mye koffein øker adrenalinnivået i kroppen og gjør oss mer nervøse og stresset.

  • Spist variert og sunt. Stress og nervøsitet virker inn på matlysten; noen spiser for mye, andre for lite. Sørg for å få i deg nok sunn mat, og spis variert.

  • Vær sammen med familie og venner. Ta vare på de nære relasjonene dine. Et godt forhold er viktig for både fysisk og psykisk helse.

  • Sett grenser. Bruk 15 minutter hver dag til å tenke igjennom problemer og annet som uroer deg. Etterpå kan du la bekymringene ”seile sin egen sjø”.

  • Slapp av. Avspenningsteknikker kan redusere uro og hjelpe deg med å håndtere stress. Eksempler er pusteøvelser, rolig musikk, meditasjon og yoga.

  • Gå til en profesjonell terapeut. Da kan du få hjelp til å sortere bekymringene dine og lære metoder for å lettere takle krevende situasjoner.

Kilder:

  1. Sedix pakningsvedlegg sist oppdatert 23.12.2019: https://www.felleskatalogen.no/medisin/sedix-tilman-612748?markering=1
  2. Helsenett.no: https://www.helsenett.no/211-sykdommer/psykiatri/psykiatri/15168-gode-rad-mot-stress.html

Sedix® (Passiflora incarnata L.) 200 mg. Reseptfritt. Tabletter. Til bruk fra 12 år for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, og for å lette innsovning. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Pasienter som opplever seg påvirket av Sedix skal ikke kjøre bil eller bruke maskiner. Kontakt lege hvis symptomene forverres, eller ikke bedrer seg etter 2 ukers bruk. Anbefales ikke til gravide eller ammende. Samtidig bruk av syntetiske sedativer anbefales ikke. Les pakningsvedlegget før bruk. Basert på preparatomtale: 23.12.2019 

Publisert 8. november 2016
Sist oppdatert 8. februar 2021

Disse sidene er ment for helsepersonell