Arkiv

Kategorier

Meta

Søvnvansker fakta og reseptfri behandling

Søvnvansker. Kvinne som ikke får sove

Søvnvansker – fakta og reseptfri behandling

Søvnvansker rammer mange og kan påvirke livskvaliteten negativt.1 Reseptbelagte legemidler kan i visse tilfeller være nødvendig, men har man milde symptomer, kan det være tilstrekkelig med et reseptfritt alternativ – slik som det reseptfrie plantebaserte legemidlet Lunixen.

En av tre nordmenn har ukentlige søvnvansker.2 Søvnproblemer finnes i ulike varianter, men den vanligste er insomni3. Nedenfor forklarer vi hva insomni er og hvordan man kan bli kvitt det.

Hva er insomni?

Insomni er utilstrekkelig søvn som fører til i nedsatt funksjon på dagtid, slik som humørsvingninger, tretthet eller at det er vanskelig å konsentrere seg.

Insomni vil si at man, i tillegg til å ikke føle seg uthvilt på dagtid, har minst én av følgende søvnproblemer:

  • forlenget innsovningstid
  • avbrutt søvn
  • for tidlig morgenoppvåkning4

 

Behandling av søvnvansker

Søvnproblemer kan behandles på ulike måter. Mange kan ha god effekt av å følge livsstilsrådene for bedre søvnhygiene, som er beskrevet nederst i artikkelen. Utfordringen er å faktisk klare å følge dem i en hektisk og stressende hverdag. Derfor kan det være aktuelt å vurdere å prøve et reseptfritt legemiddel i tillegg.

Reseptbelagte sovemedisiner som legen forskriver kan være nødvendig for noen. Men ved mildere søvnvansker kan et reseptfritt legemiddel, som f.eks. Lunixen, gi tilstrekkelig hjelp.


DETTE ER LUNIXEN®

Lunixen er et reseptfritt legemiddel som forbedrer søvnkvalitet og søvnlengde. Legemidlet inneholder valerianarot (Valeriana officinalis L). Dette virkestoffet har klinisk dokumentert effekt på søvnproblemer, som urolig søvn og nattlige oppvåkninger. Anbefales ikke sammen med syntetiske sovemidler. Lunixen brukes daglig for best mulig effekt. Det er ikke påvist avhengighet ved bruk. For voksne og barn over 12 år. Fås på alle apotek.

  • Bedrer søvnkvaliteten
  • Motvirker avbrutt søvn
  • Ingen avhengighet påvist

10 råd for bedre søvn ved søvnvansker3

  1. Innarbeid faste tider for å gå til sengs og å stå opp.
  2. Unngå å sove på dagtid (en “høneblund” på maks 20 minutter er ok).
  3. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, enten ute eller ved et vindu.
  4. Unngå kaffe, te og koffeinholdige drikker sent på ettermiddag eller kveld.
  5. Ikke bruk alkohol eller tobakk nær opp til leggetid.
  6. Unngå store måltider før sengetid, men legg deg heller ikke sulten.
  7. Trening er nyttig, men unngå hard fysisk trening de siste 3 timene før sengetid.
  8. Sørg for behagelig, lav temperatur på soverommet, og unngå lys eller støy.
  9. Stå opp fra sengen dersom du blir liggende søvnløs i mer enn 30 minutter.
  10. Unngå pc, nettbrett eller tv rett før sengetid eller når du er våken om natten.

Kilder:

  1. Helsedirektoratet (02.05.22) https://www.helsedirektoratet.no/tema/sovn/sovn-og-sovnvanskene
  2. Folkehelseinstituttet (02.05.22) fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/sovnvanske-folkehelserapporten/
  3. Helse Bergen (02.05.22) https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/insomni
  4. Norsk Legemiddelhåndbok (02.05.22) https://www.legemiddelhandboka.no/T5.2.2/Insomnia 
  5. Norsk helseinformatikk (02.05.22) nhi.no/livsstil/livsstil/sovnforstyrrelser/sovnhygieniske-rad-1288.html?page=2

Lunixen® 500 mg (valerianarot) tabl. Plantebasert legemiddel for å lindre mild uro og søvnforstyrrelser. >12 år. Søvnforstyrrelser: 1 tabl. ½-1 time før leggetid. Mild uro: 1 tabl. opptil 3 x daglig. Ikke for gravide og ammende. Kombinasjon med syntetiske sovemidler er ikke anbefalt. Kontakt lege hvis ingen bedring etter 2 uker. Oppbevares utilgjengelig for barn. Les pakningsvedlegget før bruk. Basert på preparatomtale fra 24.07.2019. 

relaterte artikler

Publisert 13. mai 2022
Sist oppdatert 13. mai 2022

Disse sidene er ment for helsepersonell