Arkiv

Kategorier

Meta

Indre uro fakta og behandling

Indre uro - bekymret kvinne holder seg over neseryggen

Indre uro – fakta og behandling

Det er svært alminnelig å føle seg urolig og stresset. Vi mennesker kan reagere ulikt på indre uro, men en vanlig følge er å slite med søvnproblemer. Symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring og irritabilitet, kan lindres. Det reseptfrie legemidlet Sedix brukes både ved uro om dagen, og ved uro som gjør det vanskelig å sovne om kvelden.1 

Indre uro er et bredt begrep som rommer ulike psykiske tilstander, som for eksempel anspenthet og irritabilitet. Irritabilitet er en tilstand der man har lav terskel for å fare opp, bli sint, aggressiv eller grinete. Tilstanden er også forbundet med lavere toleranse for støy, uro og mas. I tillegg kan irritable personer ofte stille høyere krav eller ha høyere forventninger overfor andre mennesker enn hva som er normalt. Irritabilitet kan komme ved overbelastninger over tid, slik som stress eller søvnmangel.2


DETTE ER SEDIX


Sedix er et reseptfritt legemiddel som virker beroligende og dermed kan lette innsovning. Uro, som bekymring, irritabilitet og nervøsitet lindres – for å roe ned på dagtid eller for å finne ro til å sovne om kvelden. Kan tas morgen og kveld. For voksne og barn over 12 år. Fås reseptfritt på alle apotek.

  • Virker beroligende
  • Demper uro og nervøsitet
  • Letter innsovning

Her kan du kjøpe Sedix


Årsaker til uro og nervøsitet

Årsaken til hvorfor vi føler oss urolige kan skyldes flere ting. Tider med usikkerhet eller store omveltninger i livet kan skape mye indre uro. Det er dessuten svært individuelt hva som gjør oss urolige. Mange trenger trygghet og forutsigbarhet i livet for å trives. Dette kan dreie seg om jobb eller familieforhold. Det kan også gjelde store hendelser i nær fremtid, men også hendelser som kanskje vil skje, uten at det er sikkert. Dette vil for mange skape en indre uro. Ved usikre tider i samfunnet, for eksempel ved et økonomisk krakk, kan mange oppleve indre uro.

Indre uro kan også skyldes ensomhet, lav selvfølelse og dårlig selvtillit. Man kan være preget av vonde opplevelser fra barndommen, eller man kan streve med å finne en mening med livet. Alt dette kan bidra til indre uro i kropp og sinn.3

Uro og prestasjon

Når man kjenner uro ved ulike prestasjoner, snakker vi ofte om nervøsitet. Man kan være nervøs i ulike forbindelser, som skole, jobb eller i private relasjoner. Eksamen, jobbintervju eller å holde en tale, er eksempler på situasjoner der man kan føle seg nervøs. Men hva er egentlig nervøsitet? Nedenfor er en forklaring på begrepet.

Definisjon av nervøsitet

Nervøsitet er en tilstand preget av lettere psykisk ubalanse.4 Tilstanden kjennetegnes ved ubehagelige følelser som usikkerhet og bekymring. Nervøsitet kan også gi ubehag som hjertebank, svetting, skjelving, svimmelhet, uro og rastløshet. I dagligtalen benyttes ordet nervøsitet synonymt med det å bekymre seg, engste seg eller grue seg for noe.

Hvordan føles uro på dagtid?

Uro oppleves forskjellig og det er derfor ikke en klar beskrivelse på hvordan uro oppleves. Uro kan bl.a. merkes i form av muskelspenninger, spesielt i nakke, skuldre og kjeve. Smerter i hodet er heller ikke uvanlig. Man kan få urolig mage og nervøsitet er et annet uro-symptom. Det kan være vanskelig å konsentrere seg med for mye uro i kroppen. Man kan dessuten føle seg trøtt når man minst ønsker det. Rastløshet og problemer med å slappe av er typiske tegn på uro, som dessuten kan føre til innsovningsproblemer om kvelden.5

Uro og innsovningsvansker

Dersom man legger seg med uro i kroppen kan det være vanskelig å sovne. Påtrengende tanker gjør seg gjerne mest gjeldende når kroppen er inaktiv og inntrykk fra omgivelsene er redusert, som når man har lagt seg for å sove.6 Dersom man får for lite eller for dårlig søvn, kan dette føre til at man fungerer dårligere på dagtid.7 Gjentar dette mønsteret seg over tid, kan man lett komme inn i en ond sirkel. Heldigvis kan uro og innsovningsproblemer behandles.  Du kan få råd til riktig behandling på apoteket, eller snakk med legen din. 

Uro kan gi innsovningsvansker

10 tips mot stress og uro

Ved å gjennomføre noen av disse enkle rådene, vil du snart føle deg mindre stresset:8

  1. Lag en realistisk plan for det du skal rekke i løpet av dagen. Legg inn små pauser – de gir ny energi.
  2. La fysisk aktivitet bli en daglig rutine. Mosjon både forebygger og er avstressende.
  3. Sørg for å få nok søvn.
  4. Bruk minst mulig av stimulerende midler, som tobakk og alkohol.
  5. Snakk med andre (kolleger, familie eller venner) om det du måtte føle belastende.
  6. Gjør noe som gjør deg glad, hver dag. – Glede gir ny energi!
  7. Definer og godta hva som er godt nok.
  8. Prioriter – alt er ikke like viktig.
  9. Avspenning og meditasjon gir indre ro.
  10. Tren på å gjøre ingenting.

Sedix® (Passiflora incarnata L.) 200 mg. Reseptfritt. Tabletter. Til bruk fra 12 år for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, og for å lette innsovning. Bruksområdet for et tradisjonelt plantebasert legemiddel er utelukkende basert på lang brukstradisjon. Pasienter som opplever seg påvirket av Sedix skal ikke kjøre bil eller bruke maskiner. Kontakt lege hvis symptomene forverres, eller ikke bedrer seg etter 2 ukers bruk. Anbefales ikke til gravide eller ammende. Samtidig bruk av syntetiske sedativer anbefales ikke. Les pakningsvedlegget før bruk. Basert på preparatomtale: 23.12.2019 


Referanser:

  1. Felleskatalogen (21-05-11) https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-sedix-tilman-612859
  2. Store norske leksikon, iritabilitet (21-05-11) https://snl.no/irritabilitet_-_psykologi
  3. Terapivakt1 (28-05-12) https://terapivakten.no/2020/03/27/indre-uro/
  4. Store norske leksikon, nervøsitet (21-05-14) https://snl.no/nerv%C3%B8sitet
  5. Psykisk helse (21-05-18) https://psykiskhelse.no/bladet/2017/uro-usikkerhet
  6. Helse Bergen, stressende opplevelser (21-05-11) https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovn-relatert-til-stressende-opplevelser
  7. Helse Bergen, årsaker til søvnproblemer (21-05-11) https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/arsaker-til-sovnproblemer
  8. Landsforeningen for hjerte og lungesyke (21-05-18) https://www.lhl.no/gardermoen/hjerteloftet/livsstilsendring/stressmestring/
  9. Norsk Helseinformatikk, psyke og sinn (21-05-12) https://nhi.no/symptomer/psyke-og-sinn/angst-veiviser/?page=4
  10. Bokmålsordboka (21-05-18) https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=uro&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge
  11. Norsk helseinformatikk (21-05-18) https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/generalisert-angst-symptomer-og-tegn/

Publisert 13. oktober 2021
Sist oppdatert 10. november 2021

Disse sidene er ment for helsepersonell